lørdag 3. desember 2011

Julekalorier er ikke som andre kalorier. ;)

Jeg er i gang med jule"baksten". Jeg er ikke veldig god på tradisjonell bakst. Pepperkaker smaker bedre når de kommer fra butikken, og småkaker smaker best når de er nystekt, syns jeg. =) Men konfekt derimot, DET er smaskens! Dessuten er det fine juleaver til de som har alt og som bare ønsker seg snille barn. ;)

Årets første konfekt er sjokoladeglaserte appelsinser, eller orangettes som jeg leste at det egenglig heter. Jeg prøvde å lage slike i fjor også, men mangel på erfaring og en ikke så veldig god oppskriftsbeskrivelse gjorde at det blei mye mer arbeid enn moro. I år har jeg lært litt, og forhåpentligvis går det litt greiere. Cluet er tydeligvis å ta seg gooood tid...

Første steget er å skrelle appelsinene. Det høres ikke så komplisert ut, men når man først skal skrelle, så fjerne det hvite på baksiden av skallet og til slutt dele i smale strimler blir det en nokså langdryg affære. Jeg fant ut at det fint gikk an å dandere seg til i stua foran TV'n. (Så slapp jeg å stå alene på kjøkkenet en fredagskveld).

Slik så appelsinene ut da jeg var ferdig med dem. Hva gjør man med så mange skrelte appelsiner egentlig? Er altfor mange til at de bare kan spises iallefall..




  
Appelsinstrimlene ble lagt i kokende vann, kokte to minutter og ble helt i en sil. Så skiftet jeg vannet og gjorde det en gang til (dette fjerner visstnok en del bitterhet, vannet ble i allefall helt gult). Til slutt lagde jeg sukkerlake av 1liter vann og 1kg sukker og kokte appelsinstrimlene i dette i en time. Så ble alt satt til avkjøling over natta.


 
I dag begynte del 2 av prosessen; tørking... Alle strimelene ble lagt ut til tørk. Og i morra skal hver enkelt dyppes i sjokolade før de skal tørkes igjen. Da er de forhåpentligvis ferdige (og gode) og kan legges i esker... I fjor ble de seende ut som sjokoladeklumper så den delen er jeg litt spent på.. ;) Den som venter får sjå!




Mens appelsinene tørker må jeg finne på noe annet godt å lage. Jeg lot meg friste av Vibekes innlegg , mulig det blir oreotrøfler? (Det høres iallefall mye hyggeligere ut enn mannens forslag om å rydde i kjelleren.. :P).
God lørdag alle sammen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar