tirsdag 6. desember 2011

Den aller fineste julegaven








Jeg husker godt den gang leketøyskatalogene ble skannet ettertrykkelig i tida før jul. Det ble satt ringer rundt alt det flotte man ønsket seg, og sidetallene ble nøye notert og vist til mamma. Forventningene var enorme og gleden stor når julaften endelig var der. Lå drømmebarbien inni en av pakkene? Eller blei det bare kjedelige ullsokker og praktiske klær?

Etterhvert som man blir eldre endrer som regel gaveønskene seg, og det gjør jammen gavene også. De fleste går vel igjennom en periode sånt rundt 20 års alderen hvor man får i overkant mange kokebøker og sengesett. ;)

Det er ikke så lett å sette opp ønskelister lenger, og gjør man det blir det ofte praktiske ting som nye kaffekopper, bidrag til tørketrommel osv. Hvis man skulle vært heeelt ærlig så handler vel endel av dette om at man har blitt klar over at det hersker noen forventninger til og rettningslinjer for hva man "har lov" til å ønske seg. Mange av de tingene man virkelig ønsker seg kan ofte være ganske kostbare, og det er liksom ikke greit å ha for store forventninger.

Jeg husker i fjor at jeg fikk "kjeft" for at jeg ikke ønsket meg noe, og som et motsvar lagde jeg en liste. Der stod det bl.a. synsoperasjon, ny bil, spaopphold og ny garderobe. ;) Jeg trenger kanskje ikke si at jeg ikke fikk noe av det.. :/

Men, noen gaver er sånn at de betyr masse selv om de ikke kostet mye. En av de aller flotteste og mest omtenksomme gaven jeg noen gang har fått fikk jeg da jeg var 19 år. Min aller beste venninne, Line,  hadde reist på folkehøgskole og hadde brukt hele høsten på å lage bok til meg. Hun hadde sydd og dekorert trekk til en sånn hyttebok og fyllt boka med gode minner, visdomsord og oppmuntringer. Hun hadde lagt enormt mye arbeid i den og jeg kommer alltid til å være imponert over at noen har lagt SÅ mye arbeid i en gave til meg. =)

En god påminnelse på at det er tanken som teller er det også. Har DU noen gang fått en gave som har betydd noe helt spesielt for deg?








Hva med å tenke litt uoriginalt til den som har alt? I fjor ble det gitt bort både geiter og myggnett i vår familie. Prøv gjerne denne flotte siden.

God juleshopping!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar