fredag 2. desember 2011

Førjulskos


I dag har jeg hatt superkoselig besøk av flotte jenter og nydelige bebiser. Det er reint utrolig hvor fort tida går i godt selskap altså! (Nesten godt man ikke har sånne dager hver dag, syns dagene går mer enn fort nok fram mot jul :P).

Litt mat må man jo ha når man får finfint besøk, og inspirert av det stormende været i går bestemte jeg meg for å lage en varm suppe. Jeg har egentlig veldig liten erfaring med å lage mat "helt fra bunnen" så jeg er alltid litt spent på resultatet av sånne kokkestunt. Tror dagens rett blei blant de mer velykkete forsøkene jeg har hatt. Vibeke ba iallefall om oppskriften(selv om det selvfølgelig kan skyldes hennes utmerkede manerer :D). Anyways: her er den;

Meksikansk suppe:

5 store løk
6 fedd hvitløk
3 chili (jeg fjernet frøene)

Finhakkes og freses i litt olje i en stor gryte.

3 bokser hermetiske tomater
1 liter tomatjuice
2,5 liter kyllingkraft (jeg brukte hønsebuljong)
3 ss spisskumin
2 ts chilipulver
2 ss worchestershire sauce

tilsettes og kokes opp.

2 ferdig grillede kyllinger deles opp i biter og slenges i suppa.

La den småkoke i ca 4 timer.

Smak til med litt sukker, salt og evnt. litt mer chili.

Serveres med tilbehør som mais, rømme, nachochips og revet ost. Det smaker godt med hvitløksbaguetter til ;)

Takket være besøket kan jeg nå skryte av å ha hjemmelaget julebakst i hus. Superhusmor Jannicke kom med kolakaker og sjokoladecockies. Nammm!! Tror ikke jeg kommer til å kunne skryte lenge, posen er nemlig alt smakt på.. hihi!

God førjulskos alle sammen! Her brenner det fortsatt stearinlys i vinduene. Det er jo FRRÆDDA'N! :D

4 kommentarer:

  1. Hahaha, SÅ gode manerer har ikke jeg ;) Nydelig mat, nydelige jenter og nydelige bebiser. Synd du ikke fikk tatt bilde og lagt ut her av de nydelige jentene egentlig ;)

    SvarSlett
  2. Det er godt å høre. Du slår meg ikke som "skikkelig-pike"- typen! Hihi! (Hilsen latsabben).

    Bilder ja, greit nok at jeg ikke behøvde ta bilder akkurat mens vi spiste, men det hadde jo vært koselig om jeg hadde hatt hodet nok med meg til å få tatt noen bilder av de flotte bebisene våre og mammaene i løpet av besøket da. :/ Jaja, until next time I guess.. ;)

    SvarSlett
  3. Njaaaa...bebisene kanskje hvertfall...;) Vi andre er jo så skjønne at vår skjønnhet ikke kan fanges på film serru;) Håper det ikke blir lenge til neste gang;)

    SvarSlett
  4. hehe, var sånn det var, ja ;)
    Må ikke drøye lenge til neste gang, nei! :)

    SvarSlett